BMW M5 - nowa bestia na drodze


Koncern BMW (Bayerishe Motoren Werke) produkuje od 1916 roku samochody osobowe, motocykle i skutery. Jako założycieli podaje dwie osoby Gustava Otto i Karla Rappa, którzy rozpoczęli działalność w zakresie lotnictwa. Dzisiejsze logo marki pozostało niezmienione do dnia dzisiejszego, przedstawia stylizowany krąg śmigła w barwach Bawarii, łączy lotnicze korzenie przedsiębiorstwa z alpejskim landem.


BMW od zawsze kojarzy się z szybkimi samochodami. W 2005 roku koncern BMW kupił wyścigowy team Sauber, który do 2009 roku występował w wyścigach F1 jako BMW Sauber. W teamie do 2009 roku startował polski kierowca wyścigowy Robert Kubica. Obecnie w sprzedaży dostępnych jest kilkanaście modeli BMW poczynając od małej 1 a kończąc na potężnym BMW X6. Pierwsze BMW M5 opracowane dla BMW zadebiutowało na Amsterdam Motor Show w 1984 roku i posiadało oznaczenie E28. Była zbliżona do wersji 535i, ale zastosowano zmieniony silnik z BMW M1. Do chwili obecnej powstało pięć generacji modelu M5 oznaczonych symbolami E28, E34, E39, E60 oraz najnowsza wersji F10 która została zaprezentowania w lipcu 2011 roku. Fascynująco elegancka, mocniejsze niż kiedykolwiek dotąd. BMW M5 nowej generacji to wyraz największego kunsztu inżynierskiego oraz innowacyjnej, inteligentnej jazdy. Gwarancja niesamowitej dynamiki, nowoczesnej technologii zapewniającej super bezpieczeństwo oraz komfort na co dzień.

Diabeł tkwi w szczegółach

Źródło: autokult.pl
Nowa „piątka” to połączenie eleganckiej limuzyny biznesowej i nieziemskich sportowych osiągów. Wyróżnia się muskularnym wyglądem, wyposażono ją w powiększone wloty powietrza zapewniają mocnemu silnikowi M V8 odpowiednie chłodzenie, dodatkowo poszerzono błotniki. Obowiązkowo należy wspomnieć o aluminiowej masce pojazdu na której widnieją dwie linie z przetłoczeniami charakterystycznymi dla M. Dach wykonany jest z bardzo lekkiego i stabilnego tworzywa sztucznego z CFRP (plastik wzmacniany włóknem węglowym). Tylny spojler odpowiednio podkreśla sportowo-muskularną sylwetkę auta i jest bardzo ważnym elementem całej koncepcji aerodynamicznej. W dyfuzorze zamontowanym z tyłu osadzono cztery końcówki wydechu. Samochód nie jest ciężki i waży zaledwie 1855kg. Dzięki elementom nadwozia wykonanych z nowoczesnych materiałów samochód zrzucił 90 kilogramy względem poprzednika. Dodatkowo wybierając opcjonalnie węglowo-ceramiczne hamulce, waga spada o kolejne 23 kg i obecnie samochód waży tylko 1855 kilogramów. W standardzie samochód postawiono na 19- calowych felgach w kolorze Orbit Grey. Za dopłatą klient może wybrać 20-calowe obręcze z oponami Michelin Pilot Sport. Pod nimi widoczne są niebieskie, sześciotłoczkowe zaciski hamulców, za dopłatą można zamontować karbonowo-ceramicze tarcze hamulcowe. M5 zostało wyposażone w zupełnie nowe, sportowe fotele, które obszyto skórą Merino, na kokpicie pojawiły się czerwone detale i wstawki z aluminium, sportowa kierownica posiada oczywiście logo M.


Zajrzyjmy pod maskę BMW M5


Pod maską BMW M5 pracuje najnowsza wersja 4,4-litrowego silnika V8 biturbo. Ma on moc 600 KM przy 5600-6700 Obr./min i aż 750 Nm momentu obrotowego, dostępnego przy 1800-5600 obr./min. Moc przekazywana jest na cztery koła za pośrednictwem ośmiobiegowego automatu firmy ZF. Zapas mocy pozwala na rozpędzenie M5 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s! Oznacza to, że jest to najlepiej przyspieszający model w historii marki! Od startu do 200 km/h sprint w wykonaniu nowego BMW M5 trwa raptem 11,1 s, a maksymalna prędkość jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. W trybie M driver jest to Az 305 km/h. 8 stopniowa skrzynia M Steptronic z układem Drivelogic wyróżnia się ekstremalnie szybką zmianą biegów i wieloma opcjami zmiany przełożeń: od ekstremalnie sportowej i dynamicznej, po komfortową i oszczędną. Biegi skrzyni automatycznej można zmieniać ręcznie- dźwignią zmiany biegów lub łopatkami przy kierownicy. Napęd xDrive wzbudza kontrowersje, jednak inżynierowie bawarskiego koncernu zapewniają, że układ na cztery koła zaprojektowano tak, by dostarczać jak najwięcej frajdy z jazdy. Kierowca może wybierać jeden z kilku trybów, gdzie zagorzali fani napędu na tył nie powinni czuć się zawiedzeni. Sportowy układ wydechowy M oferuje brzmienie, które można zmieniać dzięki wbudowanym przepustnicom. Program sportowy SPORT i SPORT+ powoduje jeszcze bardziej intensywne brzmienie a nowy przycisk Sound Control umożliwia obniżenie poziomu odgłosów.

Kierowcy miejcie się na baczności

BMW M5 to rywal Mercedesa AMG E63 oraz Audi RS 7 Sportback. Nasza 600 konna bestia budzi zazdrość innych kierowców i strach, gdy go ujrzymy we wstecznym lusterku. Zapewnia niesamowitą dynamikę jazdy na każdej drodze i w każdych warunkach. Cena tej rakiety zaczyna się od 565 000 tyś. złotych. Jak przystało na koncern BMW robotę wykonali perfekcyjnie.
Dane Techniczne:
Moc - 600 KM
Moment Obrotowy - 750 Nm
Waga - 1850 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h - 3,4 sekundy
Prędkość maksymalna - 250 km/h (305 km/h bez ogranicznika prędkości)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ford Mustang czyli amerykański sen na polskich drogach

Opel Vectra C GTS

Nowość w świecie luksusu - Audi A8 D5