Ford Mustang czyli amerykański sen na polskich drogach
Mustang to marka rozpoznawalna na całym świecie, a jej historia jest tak długa, że opisując ją dokładnie można by napisać kilka tomów. Ja opiszę ją w sposób mocno skrócony. Ford Mustang – amerykański samochód osobowy typu pony car produkowany od roku 1964, jako amerykańska odpowiedź na produkowane w Europie sportowe wozy GT. Pierwszy egzemplarz został zaprezentowany 17 kwietnia 1964 roku w Nowym Jorku, natomiast produkcja rozpoczęła się 9 marca 1965 roku od białego cabrio z czarnymi elementami wystroju, który zjechał z linii produkcyjnej w Dearborn w stanie Michigan.
Na początku lat 60. XX wieku jednym samochodem sportowym produkowanym w Stanach Zjednoczonych był Chevrolet Corvette. Jego bardzo wysoka cena odstraszała potencjalnych klientów o średnich dochodach. Jednocześnie pokolenie ludzi urodzonych po II wojnie światowej w latach 60-tych osiągało dorosłość i poszukiwało dla siebie pierwszego samochodu. Ford postanowił wprowadzić do produkcji swój sportowy samochód, jednak był problem z nazwą która miała być charakterystyczna i rozpoznawalna. Pierwotnie miał się nazywać Allegro, Aventura, Torino. Samochód miał być skierowany do ludzi młodych, więc potrzebne było coś, co symbolizuje wolność i nieskrępowanie, a jednocześnie szybkość i siłę. Takim symbolem stał się MUSTANG – dziki koń z prerii Ameryki Północnej oraz fakt , iż czołowy projektant wozu- John Najjar był przeogromnym fanem myśliwca P-51 Mustang z okresu II wojny światowej. Na dzień dzisiejszy model ten to ikona Forda, amerykańska legenda, historia, tak zwany „American Dream”. W chwili obecnej do nabycia jest VI generacja Mustanga, która zadebiutowała 5 grudnia 2013 roku w Barcelonie. Samochód po raz pierwszy w historii nie korzysta z rozwiązań technicznych opracowanych z myślą o innych modelach. Płyta podłogowa i silniki były od samego początku projektowane z myślą o Mustangu. Jego VI generacja jest oferowana również na rynku polskim i w roku 2015 zanotowano w Polsce 262 egzemplarze i jestem pewny, że na chwilę obecną jest to wartość wzrostowa.
Dane techniczne Mustanga
Jednostki napędowe jak na amerykańskiej konstrukcje przystało nie są zbyt wyżyłowane, dzięki czemu nie sprawiają większych problemów. Wybór motoru zależy tylko od zasobności portfela, możemy wybrać silnik 2.3L Eco Boost mocy 317KM lub 5.0L mocy 421KM. Właśnie dlatego powinniśmy wiedzieć na jak duże spalanie się przygotować. Jeśli wydaje Wam się, że zamknie się ono w 16l/100 km to będziecie zawiedzeni, bo dokładnie tyle w ruchu miejskim spala wersja podstawowa.Napęd zgodnie z tradycja jest przekazywany na koła tylnej osi, biegi możemy zmieniać za pomocą 5 lub 6-stopniowej przekładni manualnej albo korzystając ze skrzyni automatycznej. Z przodu Mustanga jest tradycyjny układ z kolumnami resorującymi, z tyłu zaś sztywna oś z drążkiem Panharda. Dzięki takiemu rozwiązaniu nie musimy się martwić o pojazd nawet jeśli mocno wytłuczemy go na dziurach. Mustang nie brał udziału w testach zderzeniowych Euro NCAP, ale prawdziwych fanów to i tak nie obchodzi. Chcą oni prawdziwych emocji i adrenaliny. Szybka jazda i ruszanie z piskiem opon kręci zdecydowaną większość kierowców Mustanga. Zwolennicy tego modelu nie chcą słyszeć o żadnym innym samochodzie, są zapatrzeni w tego ulicznego wojownika.
Większość współczesnych producentów samochodów hołduje zasadzie: mała pojemność silnika, duże turbo. Ten trend nie zawładnął wszystkimi, część wytwórców stawia opór tej zasadzie. Do takich producentów należy z pewnością należy Ford, który wsadził pod maskę Mustanga GT wielką, pięciolitrową, wolnossącą „V-ósemkę” o mocy 421KM. Silnik wzbudza zachwyt już w momencie uruchomienia, do uszu kierowcy dociera fantastyczny bulgot V8 i to właśnie o zapowiada emocje, jakie będą towarzyszyć jeździe tym monstrum. Pierwsze wciśnięcie gazu objawia się gwałtowanym wystrzeleniem. Samochód na drodze to prawdziwy potwór jednak na torze zachowuje się równie emocjonująco. Doskonale wchodzi w łuki , elektrycznie wspomagany układ kierowniczy pozwala bardzo perfekcyjnie utrzymywać założony tor jazy i zapewnia dobry kontakt z nawierzchnią.
Piękny jest biały Mustang, ale nadal wygrywa Ferrari :)
OdpowiedzUsuńWspaniały samochód. Prezentuje się przepięknie
OdpowiedzUsuń