Jak zadbać o automatyczną skrzynie biegów?



Zapewne zastanawiałeś się już kiedyś jak dbać o automatyczną skrzynie biegów. Każdy chcę, aby nasza skrzynia była bezawaryjna i służyła nam jak najdłużej. Żeby tak było trzeba stosować kilka ważnych zasad. Coraz więcej osób przekonuje się do automatów, ale niewiele osób wie jeszcze jak z takich skrzyń korzystać i co robić, żeby z nimi żyć w zgodzie. Skrzynia automatyczna to na pewno duży komfort dla kierowcy, który dużo czasu spędza jeżdżąc po mieście lub dla osoby, która jest uczulona na ciągłą zmianę biegów.


Czego nie robić w automatycznej skrzyni biegów



Zacznę od zmiany przełożeń. Jeśli przesiadłeś się z manualnej skrzyni biegów to możesz mieć odruch zmiany z trybu Drive na tryb Neutral np. podczas postoju na światłach. Trzeba pamięta, żeby tak nie robić ponieważ automatyczna skrzynia biegów jest skonstruowana inaczej i w niej tryb N zamiast odciążać skrzynie biegów dodatkowo ją obciąża. Trzeba również pamiętać, że przy zjazdach z różnych wzniesień nie wrzucać trybu N ponieważ skrzynia nie ma odpowiedniego chłodzenia, co przy dłuższych zjazdach może skutkować przegrzaniem skrzyni. Jeszcze gorszym pomysłem jest włączenie trybu Park, kiedy samochód się porusza w takiej sytuacji skrzynia może się zablokować na aktualnym biegu, a to może ją uszkodzić lub nawet zniszczyć. Na całe szczęście w najnowszych samochodach skrzynie biegów są zablokowane przed możliwością zrobienia tego ruchu. Pamiętajmy również, żeby wyłączać silnik tylko wtedy, gdy skrzynia jest w trybie P (parking). Wyłączenie silnika w trybie R lub D skutkuje spadkiem ciśnienia, a w efekcie elementy, które nadal jeszcze pracują nie będą dostatecznie nasmarowane. Na całe szczęście w nowoczesnych samochodach nie będziemy w stanie wyłączyć silnik, gdy nasza skrzynia będzie w pozycji R lub D. Pamiętajmy również, żeby nie odpalać samochodu na "popych". Możemy uszkodzić układ rozrządu i układ napędowy. W ten sposób możemy też uszkodzić katalizator, ponieważ odpalanie samochodu na "popych" powoduje przedostanie się paliwa do układu wydechowego. We wszystkich automatach należy wymieniać olej w odstępach 30tys - 40 tys km zgodnie z zaleceniami producenta. Razem z olejem powinniśmy wymienić tez jego filtr. Nieregularne wymiany oleju prowadzą do zbierania się zanieczyszczeń, które blokują elektrozawory i z czasem mogą uszkodzić zespół sterujący. Typowymi objawami nieprawidłowo działającej skrzyni biegów są m.in.: różnego rodzaju szarpania, poślizgi, dźwięki, wycieki, przełączanie w tryb awaryjny lub serwisowy… Wszystkie te objawy mogą wpływać na pogorszenie komfortu korzystania z automatycznej skrzyni biegów. Może to mieć również wpływ na zwiększone zużycie paliwa, a nawet unieruchomienie samochodu.



Skoro już wszyscy wiemy czego unikać podczas jazdy to możemy podsumować jak należy traktować automatyczną skrzynię na co dzień. Zasada jest bardzo prosta. Włączamy silnik, wciskamy hamulec, wybieramy lewarkiem tryb jazdy np tryb D (drive). Czekamy 5s i możemy jechać. Po zatrzymaniu się włączamy tryb N, zaciągamy hamulec ręczny, przesuwamy lewarek na pozycję P (parking) i możemy wyłączyć silnik.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ford Mustang czyli amerykański sen na polskich drogach

Opel Vectra C GTS

Nowość w świecie luksusu - Audi A8 D5