Porsche Macan

Żródło:gmotors.co.uk


Jak się prezentuje SUV marki Porsche?

Od pewnego czasu Porsche projektuje samochody wspólnie z Audi, widać pewne podobieństwa w niektórych modelach, nie uważam to za coś złego jednak zawsze te dwie marki stanowiły dla mnie porządne filary niemieckiej motoryzacji. Postanowiłem zająć się stosunkowo młodym modelem Porsche o nazwie Macan. Posiada on około 30% wspólnych części z Audi Q5 jednak dla mnie w żadnym wypadku wizualnie samochody te nie są podobne. Nadwozie Macan’a jest bardziej spłaszczone, a co za tym idzie bardziej sportowe. We wnętrzu pojazdu również nie widać jakichkolwiek podobieństw do Audi. Porsche Macan po raz pierwszy zostało zaprezentowane w listopadzie 2013 r. podczas targów motoryzacyjnych w Los Angeles. Nazwę zaczerpnięto z języka indonezyjskiego i oznacza tygrysa. Stylistycznie jest on mniejszym bratem modelu Cayenne lecz już na pierwszy rzut oka widać jego moc oraz masywną sylwetkę. W 2015 i 2016 roku ten model Porsche był najchętniej kupowanym w Polsce. Obecnie w sprzedaży model ten dostępny jest w pięciu wersjach silnikowych Macan S, Diesel, GTS, Turbo, Turbo z pakietem Performance.


Rakieta na drodze

Żródło: mototrend.com
Ostatnia wersja silnikowa wzbudziła moje ogromne zainteresowanie z uwagi na znakomite osiągi i właściwości jezdne oraz zwinność prowadzenia. Porsche Macan Turbo z pakietem Performance jest napędzane podrasowanym fabrycznie, podwójnie turbodoładowanym silnikiem 3.6 V6. Generowana moc wynosi 440 KM, co oznacza, że zastrzyk mocy 40 KM. Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 550 do 600 Nm i jest dostępny w szerokim zakresie prędkości obrotowych, od 1500 do 4500 obr./min. 7-stopniowa skrzynia dwusprzęgłowa PDK została skonfigurowana pod kątem uzyskania błyskawicznych reakcji i optymalizacji punktów zmiany przełożeń. Pierwsze 100 km/h ze startu zatrzymanego pojawia się w zaledwie 4,4 s (o 0,4 s krócej niż 400-konna wersja Turbo), a prędkość maksymalna wynosi 272 km/h (o 6 km/h więcej). Przyrost siły napędowej przekłada się na lepsze czasy elastyczności: czas potrzebny na przyspieszenie od 80 do 120 km/h został skrócony z 3,1 do 2,9 s. Według danych producenta, zależnie od rodzaju ogumienia, średnie zużycie paliwa topowej odmiany modelu Macan waha się od 9,4 do 9,7 l/100 km. Wnętrze pojazdu jest dopracowane perfekcyjnie, solidna deska rozdzielcza sprawie wrażenie jakby była wykonana z dębowego drewna, szukanie jakichkolwiek niedociągnięć montażowych mija się z celem. Do tego należy dodać sportowe akcenty, jak koło kierownicy obszyte alcantrą czy wskaźniki z umieszczonym pośrodku obrotomierzem. Pakiet performance wyposażony jest dodatkowo w czerwone pasy bezpieczeństwa, cztery końcówki układu wydechowego oraz żółte zaciski hamulcowe, sportowe i wspaniale dopracowane fotele. Wzrok przykuwają przyciski na kokpicie tak poukładane, że wcale nie ma potrzeby zastępowania ich ekranem dotykowym, co w najnowszych modelach samochodów jest już w wyposażeniu podstawowym. Są pogrupowane i bardzo łatwe w obsłudze a konkretny program jazdy włącza się odpowiednim przyciskiem. Ten SUV ma zaskakująco wysoką ładowność bagażnika – 625kg i wystarczająco dużo przestrzeni aby każdy z pasażerów siedział bardzo wygodnie i komfortowo.


Program ma jednak znaczenia

Żródło:motorauthority.com
W jednym samochodzie można mieć jakby dwa rodzaje Macana. Jeden to auto rodzinne, samochód do miasta, komfortowe na dłuższe trasy, które na autostradzie spala 12,3 l i to wcale nie jest dużo ale też możesz mieć „demona pod maską” gdy włączysz tryb Sport. Czujesz wtedy, że te 440KM to nie przelewki, nawet jeśli samochód waży 1925 kg, wyostrza się silnik, wydech, skrzynia biegów, zawieszenie i układ kierowniczy. Tryb ten daje takiego kopa, że w zasadzie różnica czy siedzimy w 911 czy Macan jest taka, że tutaj siedzi się nieco wyżej. Dzięki stałemu napędowi na cztery koła nie jest odczuwalny żaden uślizg nawet przy najbardziej brutalnym starcie, a siła samochodu momentalnie wgniata nas w fotel. Zawieszenie i przeniesienie napędu spisuje się na medal i mamy wrażenie obcowania z samochodem rajdowym. Świetne wyważenie i wspaniale zestrojona elektronika pozwalają robić takie rzeczy kierowcy, że nie da się tego opisać tylko koniecznie należy to sprawdzić osobiście i zasiąść za kierownicą tej rakiety. Zawieszenie reaguje w taki sposób jaki wyobraża sobie kierowca, układ kierowniczy jest tak czuły, że niezależnie od stanu nawierzchni czy liczby skrętów kierownica, praktycznie nic poza mocnym wciśnięciem gazu nie jest w stanie go wyprowadzić z równowagi.



Jednym słowem fenomen na drodze

Mamy do czynienia z najlepszym samochodem w segmencie SUV jakie dotychczas powstał biorąc pod uwagę moc silnika, osiągi, zawieszenie, komfort prowadzenia. Macan Turbo Performance kosztuje bazowo 429 000 złotych i jest obecnie najmocniejszą wersją w jakiej jest oferowany Macan. Nic dodać nic ująć po prostu cudo na drodze!!!





Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Opel Vectra C GTS